Varumärkesbyggande reklam?



Tycker det är väldigt intressant hur modeföretag arbetar med sin kommunikation. Väldigt många fastnade strax innan IT-kraschen - då den hetaste snackisen var Pamela Anderssons H&M-bikini på alla utomhuspelare.

Hur kommer det sig att inte fler företag inser att det faktiskt går att bygga sitt varumärke på internet och inte bara via helsidor i glossy magasin? Jag tycker det är en självklarhet men många marknadschefer tycker uppenbarligen annorlunda.

Internet är inte bara ytterligare ett medie där man kan trycka ut annonser (i flash), utan en helt ny kommunikationsplattform.

Känner ni till seglarmärket Pelle P? Inte? Bra, då är jag inte ensam.

Det här tycker jag är ett utmärkt exempel på dålig kommunikation.

En flash-annons på Nyheter24, bredvid texten "Brände hakkors på skola".





Note: Det här är inte varumärkesbyggande reklam.

Paradox: I och med att detta inlägg publiceras så har Pelle P's marknadschef lyckats med något så populärt som en s.k. "viral effekt". Jag tvivlar dock starkt på att detta var tanken bakom kampanjen.

Slutsats: Ni som läser detta är till 99% säkerhet utanför Pelle P's målgrupp.

Kommentarer
Postat av: Ted

Nä, det där är långt ifrån lyckad reklam. Fångar inte mitt intresse direkt, men som du skriver så är jag heller inte i målgruppen.

2009-05-19 @ 14:53:24
Postat av: Nathalie

Nej jag är inte heller i rätt målgrupp men enligt min mening så finns det väldigt mycket reklam på för varumärken på internet. Jag vet inte om du och jag tänker på samma sak men de senaste åren har man inte blivit annat än spamad på mejl och annat för olika varumärken.

2009-05-19 @ 18:47:16
URL: http://ernheim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0